HEM OCH BOENDE


HORNBACH HÖGST RANKAD

Hornbach är vinnaren när Sveriges seniorer rankar vilken hemmafixare som man uppskattar mest.
Clas Ohlson ser sig precis slagen av Hornbach som dock inte har samma kännedom men har definitivt framtiden för sig.

 

SeniorBarometern presenterar varje år rankninglistor över de varumärken som är den svenska seniorens absoluta favoriter.

Utöver att varumärken rankas i sina branscher görs även en större lista där alla företag och varumärken rankas mot varandra.

Från SeniorBarometern kan företag även lära sig mer om den moderna senioren.

Via kartläggning av värderingar, attityder och köpbeteenden skaparSeniorBarometern större förståelse för en av Sveriges absolut största målgrupper.Till detta kopplas även en kraftfull drivkraftsanalys som visar hur just ditt företag lyckas i längden med att attrahera en såväl växande som kapitalstark del av Sveriges befolkning.

När vi släppte vår fulla lista över alla varumärken placerade sig Clas Ohlson på topp 10. I detta fall ställer vi frågan utifrån vilken butik seniorerna mest uppskattar och då hamnar Hornbach i toppen, tätt följd av Clas Ohlson.

Noterbart här är att Hornbach vinner i lojalitet över Clas Ohlson men dock meden lägre kännedom. Clas Ohlson har fantastiska 97 % kännedom i målgruppen.

De påvisar vad en tydlig strategi mot målgruppen kan leda till.

Det kommer att bli mycket intressant att följa Hornbachs utveckling i målgruppen.

Deras start ser mer än lovande ut.

Enligt Peter Antonsson, marknadsansvarig SeniorBarometernIdag finns det över 1,7 miljoner pensionärer i Sverige, under 2012 fyller nästan 130 000 personer 65 år i landet. Målgruppen är stadigt ökande i antal och många har sedan flera år tillbaka en god ekonomi. Inom tre år har vi i Sverige över 2 miljoner pensionärer och frågan är hur många företag som har planerat för hur man når ut till den största målgruppen i Sverige.

Vi lever idag längre och friskare liv än för bara 10 år sedan vilket har skapat en helt ny marknad som många bolag har missat.

SeniorBarometern undersöker värderingar, attityder och drivkrafter i Sveriges köpstarkaste målgrupp, seniorerna. En målgrupp med över 2 miljoner personer som tillsammans har nästan 80 % av det privata kapitalet.

Sveriges seniorer kan vara de mest intressanta konsumenterna på marknaden.