SENASTE NYHETERNA


STORA SKILLNADER ATT ÅKA BUSS -GRATIS I SKÅNE - 3000 I NORRLAND

Det skiljer avsevärt mellan olika platser och kostnader för en pensionär att åka buss. I Skåne finns det flera kommuner som har gratis bussresor medan det kostar 3000 kronor för en pensionär i Övertorneå.

Där har kommunen höjt från 300 till 3000 kronor. Gratis i södra för en pensionär - 3000 i norr!

 

 

 

Elsa Öhman, 80, har länge åkt buss från byn Rantajärvi till Övertorneå för att vara med i en studiecirkel för synskadade. Men det kommer hon inte att ha råd med i fortsättningen - efter att kommunen höjt priset på årskort för pensionärer från 300 kronor till 3000 kronor.

Man har ju inte en så stor pension, så det är ju en dyr grej för oss. Vi med våra små pensionär. Jag får vara hemma nu. Det har varit som en guldkant, den här studiecirkeln. Och

Roland Kemppainen, kommunstyrelsens ordförande i Övertorneå, menar att det är en kostnadsfråga.

Det här är som en typ av frivillig verksamhet. Och vi har fått allmänt höjda avgifter via länstrafiken och den nya kollektivmyndigheten här. Det är en penningfråga helt enkelt, och vi har satsat mer på att ungdomar ska få det lite billigare.

Men hur ser du på att priset blir tio gånger högre?

– Pengarna räcker inte till allt.

Det är fortfarande kraftigt subventionerade om man nyttjar bussen mycket.

Övertorneå marknadsför sig som en ekokommun - men nu finns det alltså folk som inte kommer att ha råd att ta bussen.

 


I SKÅNE ÄR DET GRATIS!

Flera orter runt om i Skåne låter pensionärerna åka gratis i kollektivtrafiken. 
Men kostnaderna det medför är höga och vissa menar att pengarna gör 
mer nytta för pensionärer på andra ställen, enligt HD.
 

I Skåne finns sex kommuner som erbjuder gratis kollektivtrafik för pensionärer och respektive kommun har ett särskilt avtal med Skånetrafiken som löper över en viss tid. Dessa avtal kan skilja sig åt från ort till ort. I Åstorp och Hässleholm får man åka gratis från den dagen man fyllt 70 år, medan pensionärer i Kristianstad, Helsingborg, Ängelholm och Höganäs visserligen också får åka kostnadsfritt – men får vänta tills de fyllt 75.

 

Samarbetet med Skånetrafiken är upplagt som så att varje pensionär får ett eget så kallat "Jo-jo seniorkort" som gäller på alla buss- och tåglinjer inom kollektivtrafiken. I de flesta kommuner gäller de hela dagen men i Helsingborg får man inte åka gratis under rusningstider, det vill säga innan klockan nio på morgonen och mellan klockan tre och klockan sex på eftermiddagen.

 

Varje kommun har ett eget avtal med Skånetrafiken som löper över en viss tid. I Helsingborg förnyades nyligen avtalet fram till december då pensionärskortet varit mycket uppskattat. I alla fall om man får tro en undersökning där stadsbyggnadsnämnden i staden ringt runt till drygt 11 000 av stadens pensionärer. Över 90 procent var nöjda eller mycket nöjda med att få åka gratis buss inom kommunen. Men satsningen kostar också mycket pengar. De dryga fyra miljonerna som kommunen budgeterade mer än fördubblades under första året som pensionärskorten var i bruk och den slutliga notan landade på över nio miljoner kronor. Man hade räknat på 500 000 resor med seniorkort. Det blev nästan dubbelt så många. Men samtidigt som det blev dyrare än väntat att göra kollektivtrafiken gratis för vissa äldre sjönk kostnaderna för färdtjänst med 600 000 kronor.

 

I vissa kommuner anser man att pengarna det kostar att dela ut gratis busskort till äldre kan användas på ett bättre sätt. I Malmö har Pensionärernas riksorganisation (PRO) flera gånger lyft frågan i kommunfullmäktige men fått svaret att de 50 miljoner kronor det skulle kosta gör bättre nytta på andra ställen i samhället.